Pulse gratis provning

Odyssey fullständig logotyp
Få två månaders gratis data för ditt varumärke och dina konkurrenter. Kom igång gratis.

Förstå din digitala synlighet, jämför med dina konkurrenter och öka din avkastning på investeringar. Se vem som tittar på dina annonser och hur du kan överträffa dina konkurrenter.

Pulse boka en demonstration

Odyssey fullständig logotyp

Förstå din digitala synlighet, jämför med dina konkurrenter och öka din avkastning på investeringar. Se vem som tittar på dina annonser och hur du kan överträffa dina konkurrenter.

Betrodd av företag i olika branscher

Attention! Om ingen ser dina annonser kommer de inte att skapa någon effekt.

Pulse hjälper marknadsförare att göra bättre medieköp och få mer uppmärksamhet.

Pulse använder Attention-studier för att mäta hur många som ser på dina digitala annonser, och under hur lång tid.

Med Pulse dashboard är det enkelt att få överblick över hur mycket uppmärksamhet dina annonser skapar på olika medieplattformar. Jämför vad och hur mycket som ses med vad det kostar för att enkelt se var du kan spara pengar, få mer uppmärksamhet och öka dina reklameffekter jämfört med dina konkurrenter.

Dator med sjökort
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
kundens logotyp
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden
Logotyp för kunden

I genomsnitt* ses bara 15 % av alla desktop-annonser av det mänskliga ögat. Med andra ord, 78% av alla impressions som köps är helt utan värde, eftersom de inte har någon möjlighet överhuvudtaget att skapa någon effekt för varumärket. Pulse kan hjälpa dig att förbättra situationen, eftersom vi hjälper dig att optimera medieinvesteringar mot de önskade Attention-måtten, vilka i sin tur kommer att öka dina reklameffekter.

Pulse hjälper dig även att se skillnaderna för dina annonser mellan olika media och placeringar. Om du bara får uppmärksamhet i 1,5 sek kommer du inte att hinna berätta en bra historia eller presentera en ny produkt. Och om man bara ser på din video i 2,8 sekunder måsta man under den korta tiden hinna förstå vem som är avsändare. Om inte, så kommer filmen inte kunna skapa några effekter för ditt varumärke. Utan risken är att poängen istället går till en konkurrent.
Synlighet, d.v.s. att din annons visas på skärmen, är ett viktigt standardmått, men det visar bara hur många som haft möjlighet att se din annons. Det säger inget om man faktiskt sett annonsen. Men om du mäter hur mycket uppmärksamhet som din annons skapar så får du den kunskapen och kan mycket enklare navigera rätt med strategi och mediaplaner.

Med Attention-siffror får du vetskap. Eftersom det endast är reklam som ses som kan skapa effekt så är det Attention-måtten du bör optimera emot.

*Data based on aggregated attention data, Sweden, Desktop, Jan-Dec 2022.
Powered by Pulse & Tobii attention data.

Attention effectiveness -
"Impressions som inte leder till sedda annonser ger ingen effekt."
Competition avg.
15% Imp/Fix
55% Imp/View
32% View/Fix
15%

Procent av levererade impressions som fångar mottagerens blick
Ad fixation/Delivered impressions

2022

37%

Procent av synliga impressions som fångat mottagerens blick
Ad fixations/Viewable impressions

2022

2.1s

Genomsnittlig FixationTime
Total attention time/Ad fixations

2022

grön pil till höger

Får dina digitala annonser den uppmärksamhet de behöver?

grön pil till höger

Hur styr och anpassar du dina digitala annonsvisningar mot den uppmärksamhet de får?

För digitala annonser styr valet av mediekanaler och annonsplattformar hur mycket uppmärksamhet de kommer att kunna skapa. Visst har utformningen och målgruppsurval en viss betydelse, men bara inom de ramar som de medievalet har satt. Lösningen ligger i att redan från början skapa så mycket uppmärksamhet du kan inom den budget som finns genom att välja relevanta medieplattformar. Och att därefter anpassa dina budskap och den kreativa utformningen efter den uppmärksamhet som skapas för att påverka mottagarna på bästa sätt. Först då har du optimerat utfallet av dina digitala annonseringar.

få uppmärksamhet

Digital reklameffektivitet

Hur bra är ditt varumärke på att fånga mottagarnas intresse på nätet? Eller för att uttrycka det hela lite mer formellt: vilken andel av dina digitala annonsvisningar ses av mottagaren? Att se synliga annonsvisningar som lika med att annonsen setts är ofta gravt missvisande - men samtidigt tyvärr alltför vanligt. Använder vi synbarhet som bas för besluten om var våra annonser ska synas på nätet är det stor risk att vi går fel i våra beslut.

Ett smartare sätt är att löpande följa dina egna och dina konkurrenters kampanjer och se vilken uppmärksamhet de skapar och hur väl var och en av dem fångar mottagarens blickar. Som en konsekvens av detta kommer ditt fokus att flyttas från att se "Share of Voice" som ett mått på andelen av pengar som investeras till att istället se det som ett mått på andelen av uppmärksamhet som skapas. Måttet kommer ett steg närmare dina tänkbara köpares värld, och ger dig minst en nivå bättre underlag för dina medieköp.

effektivitetsdiagram
Diagram över kanaler och utgivare

Maximera leveransen och minimera det som inte levererar

Hur mycket uppmärksamhet skapar du för ditt varumärke?

Köp rätt impressions och maximera möjligheterna inom given budget, så att ditt varumärke skapar uppmärksamhet. Stortera, analysera och utvärdera insatserna per kanal, medieföretag och format för att hitta dina bästa alternativ för att balansera mellan kostnad och Attention.

  • Köp visningar med höga Attention-nivåer
  • Öka din räckvidd
  • Sluta köp ineffektiva visningar med låga attention-nivåer
  • Spara pengar och förbättra både dina effekter och effektivitet

Anpassa dina kreativa lösningar till den Attention som är möjlig att köpa

Hur mycket Attention får ditt varumärke?

Hur mycket Attention får dina annonser, och under hur lång tid? Svaren varierar markant mellan olika digitala medieplattformar. Svaren påverkar även dina kreativa lösningar, båda vad som är möjligt att förmedla och hur man gör det. Välj de medieplattformar och format som bäst möter dina behov och mål, och anpassa sedan dina kreativa lösningar efter dessa val.

diagram

Vad gör pulse?

Pulse visar hur människor beter sig online, inklusive vilka annonser som får uppmärksamhet och under hur lång tid man ser på dem. Pulse är en tjänst för annonsörer och deras partners som levererar information om hur annonser uppmärksammas, där underlaget kommer från passiva ögonrörelsesudier från representativa paneler av mobil- och datoranvändare.

Pulse är 100 % fristående från internetplattformar, medieföretag, ad servers och digitala handelsplattformar (DSP/SSP). Pulse erbjuder ett avancerat och neutralt verktyg som analyserar hur dina digitala kommunikationsinsatser fungerar utifrån medieval och utförande, med nedbrytningar på mediekanaler, sociala medieplattformar, medieföretag och reklamformat. Och där alla dessa analyser gör för din kategori, så att du hela tiden kan jämföra resultaten för ditt varumärke med dina viktigaste konkurrenter.

Prova Pulse idag och

Få ut mer av dina digitala mediainvesteringar, och ligg steget före dina konkurrenter

Möt några av våra kunder

Giva Sverige
Toyota
Dentsu
-

Impressions/Fixeringar

12 % av alla impressions på desktop resulterade i mänsklig attention.

Genomsnittlig fixeringstid

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

-

Unika varumärken som spåras i Pulse

Pulse följer och bevakar för närvarande 250 varumärken.

-

Konvertering Fixeringar/Impressions

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

Sociala

-

Konvertering Fixeringar/Impressions

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

Sociala

-

Konvertering Fixeringar/Impressions

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

Sociala

-

Konvertering Fixeringar/Impressions

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

Sociala

-

Konvertering Fixeringar/Impressions

I genomsnitt tittar svenskarna på en annons i 2,38 sekunder på datorn.

Sociala

-

Vad gör Pulse annorlunda och bättre? 

Opartisk och oberoende

Pulse spårar och mäter vad riktiga människor gör, i den riktiga världen, på sina egna datorer och mobila enheter. Det är 100 % oberoende av slutna sociala plattformar, publicister och annons-servrar.

Simulerar verkligheten på ett exakt sätt

Panelerna är 100% passiva och löpande; vi kontrollerar eller påverkar inte människor. De är statistiskt viktade för att motsvara det geografiska område som analyseras.

En SaaS-lösning som alltid är tillgänglig

Ny data samlas in dagligen och insikterna är tillgängliga när du vill. Konkreta och värdefulla insikter samlas bäst in över tid, och jämförs löpande.