2022: Årskrönika - Odyssey

Få har vid det här laget missat att 2022 kommit till ända och att vi nu så sakteligen snurrat in på millenniets 23:e varv. Nya år innebär en massa saker, men framför allt annat innebär nya år summeringar av sorten årskrönikor. I enlighet med bruklig sed vill vi därför välkomna er till 2022:s årskrönika, där vi ska blicka tillbaka på det som varit, men också se framåt mot det som komma skall. Så, håll i säkerhetsbältet, poppa hatten och spänn fast popcornen. För nu åkte vi.

Med facit i hand blev 2022 ett minnesvärt år på väldigt många sätt. Vi har välkomnat nya kunder inom bilindustrin, energisektorn och snabbmatens förlovade land. Vi har utökat vårt team med nya härliga och kompetenta kollegor. Vi har lanserat nya produkter. Vi har flyttat. Vi har sommarfestat. Utvecklats och växt. Så, låt oss bena lite i detaljerna.

Pulse

2022 blev året då attention verkligen lyftes upp på dagordningen. Alla de större större mediebyråerna och branschorganisationerna men även forskare och media har på riktigt börjat prata om attention, och attention som område har aldrig varit hetare. I takt med den ökade populariteten har Pulse också fått utökat förtroende att genom attention tracking hjälpa flera bolag inom vitt skilda sektorer att förstå hur många människor de faktiskt når i den digitala etern.

Och framåt då?

I skrivande stund håller vi på att designa nya Pulse som kommer med en lång lista med nyheter. 

  • Bland annat en executive summary som varje månad också kommer skickas ut i en lättläst och kärnfull rapport
  • Samt ett integrerat BI-verktyg som underlättar analys och undersökning avsevärt. 
  • Tillsammans med Tobii håller vi också på att utveckla nästa generation attention tracking för mobile. En världsnyhet!

{{contact-component}}

Brandtracker

Vi fortsatte såklart att stötta våra kunder i deras varumärkesstärkande arbete genom att leverera såväl marknads- som varumärkesinsikter för att förstå morgondagens behov. Men den stora nyheten var lanseringen av våra två nya produkter, närmare bestämt GivarTrackern och EnergyCompass.

GivarTracker

Efter en lyckad pilotomgång under 2021 fortsatte vi med stor framgång att finslipa på detaljerna för att utveckla GivarTrackern ytterligare. Nu är det en etablerad produkt för att hjälpa organisationer som arbetar för en bättre värld att nå fler givare, som stöttar dem att fortsätta bedriva sitt viktiga arbete.

Energy Compass

Att säga att el och energi var en snackis under 2022 känns som en relativt grov underdrift. Det var på allas läppar, hela tiden. Konsumenternas intresse för el ökade chockartat och fler än någonsin började damma av sina gamla elavtal och se sig om efter nya alternativ. Som ett försök att möta energibolagens behov av nya marknadsinsikter på en ny energimarknad lanserade vi därför under Q4 Energy Compass, en produkt som konsekvent analyserar de svenska elkonsumenternas behov och beteende varje månad.

Några väl valda frågor som Energy Compass hjälper till att besvara:

  • Vilka behov har behov har potentiella kunder? Och är de detsamma som era befintliga kunders?
  • Hur stor är risken för att kunder väljer bort er? Och vad är drivkraften bakom kundbortfall i olika kundsegment?
  • Vilka avtalstyper föredrar dagens elkonsumenter? Och vilka mervärdestjänster ökar attraktionskraften?
  • Hur stor är försäljningspotentialen? Och vart finns den?
  • Hur väl tar man tillvara på sin försäljningspotential? Och framförallt, gör man det bättre än sina konkurrenter?

Martech

Den europeiska Martech-rapporten utarbetades för femte året i rad tillsammans med SWEDMA, CMO goes TECH och Wiraya. Rapporten fick stor uppmärksamhet och vi deltog i flera stora martech-evenemang, som exempelvis Resumé-dagen.

En fest att minnas

Under 2022 gick också flyttlasset till Kungsgatan 54 där vi flyttade in våra nya lokaler som vi är säkra på kommer möta våra växande behov och ge oss mer utrymme att utvecklas. Enligt anrika traditioner och hederligt gammalt folkvett kräver ju också en flytt att man plockar fram den mastodonta trumman och anordnar en lika mastodont fest. På nämnd address bjöd vi därför in kunder, vänner och bekanta till sommarens kanske bästa fest. Vågar vi också säga att vi lyckades hosta sommarens bästa spelning med Sveriges kanske mest exklusiva band? Låt oss lämna det osagt tills vidare, och istället säga att vi redan nu längtar till nästa gång! 

Flera nya ansikten

Teamet här på Odyssey utökades också med flera nya, glada och kompetenta kollegor. Therese, Joakim och Jenna började alla hos oss under 2022. Vi är glada att ha dem ombord och ser fram emot vad vi kan åstadkomma tillsammans under 2023.

Vi vill också passa på att hälsa vår nya Styrelseordförande Johan Rönnerman varmt välkommen till teamet. Vi är säkra på att hans gedigna erfarenhet och ledarskap kommer hjälpa oss att växla upp och ta oss till nästa nivå.

Ett avslutande tack är också på sin plats

Alla bra tacktal innehåller inte en årskrönika, men alla bra årskrönikor innehåller ett tacktal. Avslutningsvis vill vi därför lyfta på hatten och rikta ett stort tack till våra kunder för fortsatt visat förtroende, våra samarbetspartners för att ni tror på vad vi gör och våra duktiga medarbetare för att ni varje dag flyttar gränserna för vad BrandTech är och kan vara. You rock!

Slutligen, med allt detta i bagaget ser vi nu på framtiden stor optimism. 2023 är ett år av möjligheter, och vi är fast beslutna att utnyttja dem på bästa sätt. Med vårt passionerade och talangfulla team är vi övertygade om att vi kommer fortsätta vår tillväxtresa. Det kommer att bli ett fantastiskt år, och vi kan inte vänta på att komma igång. Eller komma igång? Enligt våra beräkningar startade 2023 för sådär två månader sedan och vi är ju redan i full gång. Låt oss omformulera oss: vi kan inte vänta på att fortsätta accelerera.

Cheers and with love,

Odyssey

Kontakta oss