Topp 50 – De mest hållbara elbolagen enligt konsumenterna
Hållbarhet används idag av många företag i energibranschen som ett säljargument för varför elkonsumenterna ska välja just dem som elleverantör. Med insikter från Odyssey Energy Compass listar vi de 50 mest hållbara elbolagen enligt konsumenternas uppfattning 2022.
Vi kan avslöja att hållbarhet visserligen är en viktig hygienfaktor för många konsumenter, men att det inte är avgörande för att de till slut väljer dig. Vägen mot fler och mer lojala kunder tycks alltså inte i första hand gå via kommunicerad hållbarhet och miljövänlighet. Som trend betraktad är miljö och hållbarhet tämligen stabil när vi tittar på hur den har utvecklats under det senaste året. Konsumenterna tycker i princip samma sak vid ingången som vid utgången av 2022.
Hållbarhet som begrepp är mångbottnat - för att förstå bakgrunden till de olika energibolagens placering på hållbarhetsindex behöver hållbarhetsbegreppet ses ur tre olika perspektiv.
Hållbarhet ur ett etiskt perspektiv
Även om hållbarheten definitivt har sin plats på listan över viktiga faktorer vid valet av elbolag, är det är inte mer än 15% av de svenska elkonsumenterna som sätter hållbarhet som högsta prioritet. För dessa är hållbarheten ett etiskt ställningstagande. Man bor vanligen i lägenhet och har därför råd att prioritera ned prisfaktorn vid sitt val av energibolag. Man har mindre nytta av energirelaterade produkter som till exempel solceller eller värmepumpar och kan därför prioritera ned produkt-/serviceutbudet hos den leverantör man väljer.
Det är hos dessa 15% som vinnaren i hållbarhetsindex har sitt starka fäste. Stiftelseägda GodEl ger bort all vinst till välgörenhet och är själva sinnebilden av hållbarhet ur ett etiskt perspektiv. VD Maria Erdmann och marknadschef Maria Grabe har båda en erkänd hållbarhetsprofil, och GodEl får regelmässigt höga betyg av sina kunder på omdömesplattformar som till exempel Trustpilot.
Sofie Jansson är en av de 70% på Trustpilot som har gett GodEl betyget fem stjärnor: ”Ett elbolag som använder den bästa miljömärkningen som finns på marknaden idag, och dessutom låter mig styra till vilken organisation ett överskott ska gå till. […] Aldrig varit nöjdare med ett elbolag än detta!”
Vilken prioritet har hållbarhet vid valet av energibolag?
Hållbarhet ur ett produktperspektiv
Svea Solar hamnar regelmässigt bland topp 3 energibolag på hållbarhetsindex. Företaget har inte samma direktkoppling till den etiska sidan av hållbarhet som GodEl, utan hamnar högt upp av helt andra orsaker.
Genom sin bas i solceller och digital teknik är Svea Solar en ’enabler’ för alla som kan och vill bli självförsörjande på el - och kunna ta vara på möjligheten att sälja tillbaka överskottet via elnätet. Intresset för att skaffa solceller är stort, men bara en knapp tiondel av elkonsumenterna har än så länge gått över till solceller.
Solceller: intresse och innehav bland Sveriges husägare
Hållbarhet som hygienfaktor
Greenely är ytterligare ett av de energibolag som regelmässigt återfinns i toppen av hållbarhetsindex. Greenely kommunicerar en grön profil via sitt namn och sin grafiska profil men väljer helt andra budskap i sin marknadsföring - här är det smartness och konsumtionskontroll som står i fokus.
Visst finns hållbarheten med som ett viktigt kriterium när elkonsumenterna väljer Greenely som sin leverantör – men det är långt ifrån det viktigaste kriteriet. Jämfört med övriga energibolag på hållbarhetsindex topp 10 är hållbarheten inte något som driver vare sig efterfrågan eller nöjdhet för Greenely i någon större omfattning.
Relevans – när driver hållbarhet efterfrågan och kundnöjdhet?
Beroende på hur högt prioriterad hållbarheten är för de kunder/ potentiella kunder man attraherar, varierar den utväxling ett energibolag kan räkna med att få från sin hållbarhetsimage.
Även i toppskiktet av hållbarhetsindex är det stora skillnader i hur pass mycket hållbarhet driver efterfrågan och kundnöjdhet. Grafen nedan visar de tio högst rankade bolagen i november 2022
Relevans: Vem får bäst utväxling på sin hållbarhetsimage?
Metod och mätning
Energy Compass är en oberoende studie av den Svenska energimarknaden. Studien startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt. Totalt genomförs 6000 intervjuer med svenska hushåll varje år.
Insamlingen av data görs med hjälp av en digital enkät som distribueras ut via en av Sveriges största panelleverantörer. Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och delaktig i hushållets val av energileverantör. Urvalet som dras är nationellt representativt för detta universum. Insamlad data viktas vid behov för att fullt ut efterlikna undersökningsuniversumets fördelning över regioner, åldersgrupper och kön.
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör