Topp 35 - De mest innovativa elbolagen 2022 enligt konsumenterna
Teknik- och digitaliseringstrenden är högst relevant för energimarknaden. Andelen konsumenter som direkt efterfrågar en integration av ’den nya smarta tekniken’ (till exempel app- eller röststyrning av hemmets produkter) är nu uppe i 20%. Samma konsumentgrupp tycker dessutom att den tekniska utvecklingen idag går alldeles för långsamt. Med insikter från Odyssey Energy Compass listar vi de 35 mest innovativa och nytänkande elbolagen enligt konsumenternas uppfattning 2022.
Många energibolag investerar regelmässigt betydande resurser i innovation. Siktet är inställt på framtidens energiförsörjning, och investeringshorisonten hamnar någonstans i spannet 5 till 25 år. Ur konsumenternas perspektiv är däremot tidshorisonten betydligt kortare - det är tydligt att innovationen måste realiseras här och nu i det befintliga produkterbjudandet. Löften om att ”allt kommer bli bättre” om ett antal år eller för nästa generation driver inte konvertering. Konsumenterna likställer snarare innovation med den direkta möjligheten att kunna påverka hushållets energiförbrukning och därmed spara pengar.
Adaptionstakten ökar - innovation ger nu full utväxling
Enligt adoptionskurvan för teknisk innovation har vi passerat ’early adopters’-fasen och befinner oss nu i den fas där adoptionen går som snabbast.
Att som energibolag vara positionerad gentemot innovation innebär i nuläget att det finns marknadsandelar att ta från de konkurrenter som har valt en annan position. Energy Compass har under 2022 sett ett tydligt lyft för de bolag som varit rätt positionerade, och vi förutspår fortsatt tillväxt för dessa under 2023. Samtidigt kommer fler och fler av energibolagen att hinna i kapp rent teknologiskt – allt kommer därför avgöras av elbolagens förmåga att leverera och paketera sina innovationsinitiativ till konkreta konsumenttjänster.
Flera energibolag är tekniskt starka men uppfattas inte som innovativa
De mest innovativa elbolagen
I toppen av innovationsindex – långt före konkurrenterna - ligger två bolag som har vuxit i snabb takt under 2022; Tibber och Greenely. Avståndet mellan bolagen på listan är slående, där vi ser att Tibber har dubbelt så högt index som nummer fyra på listan, Svea Solar.
Tibber i tydlig tätposition hos konsumenterna
Tibber har funnits på marknaden sedan 2016. Nytänkandet i Tibbers erbjudande har varit tydligt och explicit sedan starten - Tibber ska vara något annat än de ‘stora dinosaurierna’. Till skillnad från majoriteten av energibolagen i toppen av innovationsindex är nytänkandet något som driver både efterfrågan och kundnöjdhet för Tibber – early adopters av ’den nya tekniken’ har med andra ord gjort sitt val av energibolag. Tibbers erbjudande kombinerar prispress gentemot energileverantörerna med integration gentemot produktleverantörerna. Konsumenterna ges därmed möjlighet till kontroll och optimering av sin energikonsumtion.
Tvåan på listan, Greenely har erbjudit energiavtal direkt till konsumenter sedan 2019, men har dessförinnan fungerat som leverantör av mätteknik för energioptimering till andra bolag i branschen. Till skillnad från Tibber drivs efterfrågan och kundnöjdhet hos Greenely inte primärt av innovationshöjden i deras erbjudande. Avståndet till konkurrenterna är dock tydligt – Greenely står för ’rätt typ’ av innovation på energimarknaden.
Relevans – när driver innovation efterfrågan och kundnöjdhet?
Beroende på hur högt prioriterad innovation är för de kunder/potentiella kunder man attraherar, varierar den utväxling ett energibolag kan räkna med att få från sin innovationsimage. Även i toppskiktet av innovationsindex är det stora skillnader i hur pass mycket nytänkande driver efterfrågan och kundnöjdhet. Grafen nedan visar de tio högst rankade bolagen i november 2022.
Vem får bäst utväxling på sin innovationsimage?
Innovation ur konsumentens perspektiv
Energy Compass visar på skillnaden mellan relevant och irrelevant innovationsarbete ur konsumentens perspektiv. Det är tydligt att den direkta kopplingen till hushållets kostnader för energiförbrukning styr betygsättningen av innovation och nytänkande.
Innovation ska hjälpa konsumenterna att spara pengar
Innovationen behöver inte vara av teknisk art för att ses som relevant av konsumenterna – annat nytänkande som belönas kombinerar kostnadsbesparingar med hållbarhet eller med prismodeller. Två exempel:
- GodEls nytänkande när det kommer till hållbarhet ger bolaget en femteplats på Innovationsindex – det driver också bolagets efterfrågan och kundnöjdhet i större utsträckning än de flesta konkurrenterna i toppskiktet av innovationsindex.
- Göta Energis nytänkande när det kommer till prismodeller ger bolaget en niondeplats på Innovationsindex – det driver också bolagets efterfrågan och kundnöjdhet i större utsträckning än de flesta konkurrenterna i toppskiktet av innovationsindex.
Vattenfall har som Sveriges största energibolag både mandat och ekonomiska muskler att ta ledarskapet inom energiinnovation. Investeringar – omöjliga för mindre aktörer – görs i framtida lösningar på energiförsörjning. Det politiska trycket på storbolagen är hårt och tar uppmärksamheten från teknikledarskapet man utövar. Ur konsumentens perspektiv delas det dock inte ut några innovationspoäng till dessa långsiktiga satsningar – det är situationen här och nu som ska premieras.
Onboarding och kundsupport en växande utmaning när kundbasen breddas
Fokuseringen på den tekniska sidan av energikonsumtion och konsumenternas turbulenta sökande efter rätt leverantör har under året skapat extremt högt tryck på aktörers supportavdelningar. Energibolagens kommunikation och frekventa ”success stories” från early adopters skapar förväntningar och förhoppningar hos konsumenterna. I takt med att adoptionen ökar kommer de innovativa bolagen att behöva svara upp mot förväntningarna från en allt bredare målgrupp som både är väsentligt mindre teknikkunnig och benägen att på egen hand prova sig fram för att få tekniken att fungera.
De innovationsdrivna bolagen står inför utmaningar
Vi har följt ditt varumärke och dina kunder sedan mars 2022
Odyssey Energy Compass analyserar elkonsumenternas behov och beteende varje månad. I vår interaktiva dashboard följer ni utvecklingen över tid för ert varumärke och förstår hur ert bolag uppfattas i förhållande till era konkurrenter. Med Energy Compass fattar ni bättre beslut idag och skapar bättre affärer imorgon.
Intervjuer med svenska hushåll genomförs på årsbasis
Energibolag finns representerade i vår data sedan mars 2022
Energy Compass startade i mars 2022 och samlar in data varje vecka året runt
Studien vänder sig till alla som är mellan 20 och 79 år och är delaktiga i hushållets val av energileverantör